14 aprilie 2010

Nistor, BT: Piata pare ca s-a dezghetat in urma promotiilor

Cu dobanzi mai mici si campanii de promovare a creditelor inclusiv la televizor, bancherii de la Banca Transilvania considera ca au reusit sa "dezghete" apetitul clientilor pentru imprumuturi.

"Piata pare ca s-a dezghetat. Noi am avut o campanie pentru credite fara garantii, iar feedback-ul a fost foarte bun: vanzarile s-au dublat in martie fata de februarie", spune Gabriela Nistor, director executiv retail la Banca Transilvania, o banca de top pe retail.
La nivelul pietei, datele BNR arata ca in ianuarie si februarie scaderea soldului creditului de consum - care reprezinta mai bine de trei sferturi din finantarile acordate populatiei - a accelerat.
In primele doua luni ale anului soldul a scazut cu 2 miliarde de lei sau aproape 3%, pana la 70,6 miliarde de lei (echivalentul a 17 miliarde de euro).

In aceste conditii, tot mai multe banci au venit pe piata cu reduceri de dobanzi si campanii promotionale, pentru a-si impulsiona vanzarile de credite. O scadere a soldului inseamna venituri mai mici din dobanzi, intr-un moment in care cheltuielile cu provizioanele pun mare presiune pe profitabilitate.
Cum anul acesta bancherii nu se mai pot baza nici pe veniturile mari din operatiunile de trezorerie pe care le-au obtinut pe fondul volatilitatii mari de curs si dobanzi din 2009, singura alternativa ramane impulsionarea creditarii.
"Am avut cresteri pe creditare, dar volumele nu sunt cele cu care eram obisnuiti. Cu toate promotiile si programul «Prima casa», ar trebui sa atingem la sfarsitul anului o crestere cu 10%-15% a plasamentelor (soldul creditelor acordate, n. red.)", spune Nistor.
In martie, BT a avut o campanie pentru credite de consum, cu dobanzi de 13,5% pe an la lei, iar luna aceasta promoveaza credite ipotecare in euro, la o dobanda de 6,25% pe an (fixa pana in ianuarie 2012). BRD, a doua mare banca locala, a mers chiar mai jos, testand piata cu o dobanda de 7% pe an la creditele de nevoi personale in lei.
La sfarsitul anului trecut BT avea o expunere pe retail de 5,4 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro), potrivit raportarilor financiare.
Dobanda de baza - prime rate, un indicator care arata costul de finantare a bancii - utilizata in stabilirea costului creditelor de retail fara garantii a fost redusa la lei de patru ori de la inceputul anului, coborand de la 11% la 8% pe an.
La euro dobanda de baza a fost redusa doar in ianuarie, cu jumatate de punct procentual, la 5,5% pe an. Spre exemplu, la creditul de nevoi personale Practic BT, marja care se adauga peste dobanda "prime rate" la lei este de 5,5%.

Sursa: ZF
Autor: Liviu Chiru
Data: 14.04.2010

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu