22 aprilie 2010

Creditele cu dobanda promotionala, o bomba care inca ticaie

Bancherii au dat in anii de boom al creditarii finantari ipotecare cu dobanzi promotionale - fixate la niveluri mici doar pentru o perioada scurta, dupa care devin variabile - de 7 mld. lei (circa 2 mld. euro, la cursul de atunci).

Acest artificiu de marketing se intoarce insa acum impotriva bancherilor: pe masura ce dobanzile se reseteaza rata lunara creste, dar cum clientii sunt deja sub presiune, multi ajung restantieri. Care ar putea fi impactul? Experti din BNR calculeaza ca bancile ar putea fi nevoite sa faca provizioane suplimentare de 85 mil. lei (aproape 21 mil. euro). Suma nu este covarsitoare, avand in vedere ca bancile au deja facute provizioane de 4 mld. euro, iar soldul creste in fiecare luna cu zeci sau sute de milioane de euro. Spre exemplu, la un credit ipotecar de 40.000 de euro, rambursabil in 30 de ani, rata lunara era de 275 de euro, la o dobanda de 5,75% pe an. Daca dobanda urca la 7% pe an, rata ajunge 310 euro, sau 337 de euro la o dobanda de 8% pe an.


Creditele cu dobanda promotionala au fost cele care au impins spre colaps piata imobiliara americana, unde multi clienti cu venituri modeste au fost impinsi de brokeri si ajutati de banci sa cumpere case pe care de fapt nu si le permiteau.

Creditele cu dobanda promotionala au luat amploare in anul 2008 cand bancherii se grabeau sa castige cota de piata, ponderea creditelor ipotecare cu clauze promotionale in total credite nou acordate populatiei ajungand la peste 50%, potrivit raportului de stabilitate al BNR pe 2009. Anul trecut procentul a coborat la 30%. Bancile nu au riscat sa inghete nivelul dobanzii pe o perioada mai lunga de cinci ani. Ca volum, creditele promotionale reprezinta aproximativ 30% din stocul total al creditelor ipotecare acordate populatiei, care se apropie de 6 miliarde de euro.

Perioada de gratie pentru unele din aceste credite deja a inceput sa expire, astfel ca o sa apara sau deja au aparut in sistem debitori al caror serviciu al datoriei cel mai probabil va creste.

BNR avertiza inca de anul trecut ca daca venitul disponibil al acestor debitori nu va putea acomoda cresterea serviciului datoriei dupa perioada promotionala, atunci rata restantelor se va majora.

"La limita, daca am considera ca dupa perioada promotionala aceste credite se vor comporta precum celelalte, atunci cerinta suplimentara pentru acoperirea pierderii asteptate ar fi de 85 de milioane de lei", au explicat surse din banca centrala.

Valoarea se calculeaza luand in considerare rata neperformantei la creditele ipotecare din prezent de 2,7%, volumul creditelor promotionale de 7 miliarde de lei si un coeficient de 0,45, reprezentand pierderea efectiva suferita de banca dupa valorificarea garantiilor detinute.

"Bancile pot sa apeleze la solutia restructurarii acestor credite, pentru ca debitorii sa poata plati si dupa finalul promotiei", mai spun sursele citate.

Bancherii spun ca deja au avut clienti care s-au confruntat cu astfel de situatii.

"Dobanzile promotionala se situau undeva intre 5 si 7% pe an. Resetarea dobanzilor a inceput prin 2008, dar la BRD nu am avut probleme cu clientii pentru ca ii anuntam din start ce urmeaza. La noi dobanda initiala era undeva peste 5% pe an si ulterior se recalcula la o marja de 2,2% peste Euribor (situat la 4,8%-5% pe an in 2008 - n. red.)", a explicat Lucian Cojocaru, directorul departamentului comercial al retelei BRD.

Pe piata au aparut insa si scandaluri pentru ca la anumite banci dobanda recalculata ajungea sa fie dubla fata de cea initiala.

Gabriela Nistor, director executiv retail banking Banca Transilvania, spune ca banca a avut mai multe oferte de credite cu dobanzi promotionala, situate in jurul a 6,5%-7,5% pe an la euro.

"La recalculare nu au fost probleme in mod deosebit cu clientii pentru ca acestia stiau ce presupune un astfel de credit".

Date recente ale BNR arata insa ca portofoliile de credite in franci elvetieni - o alternativa foarte populara pentru finantarile imobiliare in 2007 si 2008 - se deterioreaza rapid.

Restantele la creditele contractate de populatie in alte monede decat leul, euro sau dolarul - categorie in care intra finantarile in franci elvetieni- au explodat la inceputul acestui an. Doar in ianuarie soldul s-a dublat, ajungand la 250 mil. lei (aproape 61 mil. euro), potrivit datelor BNR.

Bancile au folosit o asemenea solutie de finantare si pentru a genera un grad de indatorare mai mare pentru clienti. In februarie, soldul a mai urcat cu inca 16%, pana la 291 de milioane de lei (71 de milioane de euro).

Majoritatea creditelor cu dobanda fixa au facut parte din oferte promotionale, dobanda fiind fixata doar pentru primul an sau pentru primii doi ani, dupa care pot aparea cresteri.


Sursa: ZF
Autor: Claudia Medrega, Ciprian Botea
Data: 22.04.2010

2 comentarii:

  1. Sunteți în căutarea pentru asistență financiară, Te nevoie disperată de ajutor financiar? (Sergeyshikunov@yahoo.com) este aici pentru a vă aduce suma creditului solicitat de oferit. astfel încât tot ce trebuie să faceți este să completați formularul de mai jos și să se întoarcă la noi imediat, vă vom da 100% garanție că împrumutul este bine fixat în această companie bine, vom da împrumuturi la o rată de% dobândă 2 umple atât liber, va fi capabil să ramburseze împrumutul. Ne da împrumuturi la un minim de 1000 $ la 1.000.000 $ la rata dobânzii de 2%. de asemenea, să ne contactați pentru orice tip de împrumut. Pentru mai multe detalii ne e-mail și se aplică pentru următorul împrumut. prin (sergeyshikunov@yahoo.com)
     
    Tipuri de credite OFERIM
     
    Imprumuturi personale
    Credite de afaceri
    împrumut auto
    casa de împrumut
    Împrumut pentru a plăti facturile
    ipoteci
    Împrumut de student
     
    Pentru toate celelalte tipuri de împrumut, nu sa ne trimiteti un email cat mai repede posibil, cu următoarele detalii specificând suma care aveți nevoie ca un împrumut.
     
    Cerere de împrumut
     
    Numele complet ................
    Suma necesară: .....
    Durata când se va plăti înapoi împrumutul: .............
    Scopul creditului: ...............
    Țară: ...........
    Stat ................
    Adresa .................
    Șase ......................
    Individual .................
    Tel: .................
    Atunci când aceste date sunt doar cateva din compania mea, procesarea creditului va începe imediat. Contactati-ne prin e-mail
    (Sergeyshikunov@yahoo.com)
     
    cel mai bine ceea ce privește familia și prietenii
    sergey shikunov

    RăspundețiȘtergere
  2. ACUM SUNT ÎNCĂLCAT FINANCIAR DUPĂ ÎNCĂRCĂTORUL L-AȚI DE LA LFDS. Aș dori să aduc acest lucru la cunoștința publicului despre modul în care am intrat în contact cu LFDS după ce mi-am pierdut locul de muncă și mi s-a refuzat împrumutul de la bancă și alte finanțe instituție datorită scorului meu de credit. Nu puteam să plătesc taxele copiilor mei. Eram în urmă cu facturi, pe cale să fiu aruncat din casă datorită incapacității mele de a-mi plăti chiria, a fost în această perioadă copiii mei au fost luați de la mine prin asistență maternă. Apoi mi-am propus să caut fonduri online, unde am pierdut 3.670 de dolari pe care i-am împrumutat de la prieteni pe care i-am eliminat de două companii de împrumut online. Până când am citit despre: Serviciul de finanțare Le_Meridian (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) undeva pe internet, Totuși nu m-am convins din cauza prin ce am trecut până când mi-a spus și o rudă de-a mea care este cler. despre schema de împrumut în curs de LFDS la o rată a dobânzii foarte scăzută de 1,9%% și condiții minunate de rambursare, fără penalități pentru neplată. Nu am de ales decât să-i contactez, pe care l-am făcut prin text + 1-989-394-3740, iar domnul Benjamin mi-a răspuns în acea zi a fost cea mai bună și mai mare zi din viața mea, care nu poate fi uitat niciodată când primiți o alertă de credit de 400.000,00 USD Suma de împrumut USD pentru care am solicitat. Am folosit împrumutul în mod eficient pentru a-mi plăti datoriile și pentru a începe o afacere, iar astăzi eu și copiii mei suntem atât de fericiți și împliniți. De asemenea, îi puteți contacta prin e-mail: (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) Linie de asistență WhatsApptext: + 1-989-394-3740 De ce fac asta? Fac acest lucru pentru a salva câțiva care au nevoie de un împrumut pentru a nu fi victima înșelătoriei de pe internet. Mulțumesc și Dumnezeu să vă binecuvânteze pe toți, sunt Oleksander Artem din Horizon Park BC, Ucraina.

    RăspundețiȘtergere